kamaro 001 - silnička s řemenem

Můj první vyrobený rám - jednoduché silniční kolo s řemenovým pohonem, které mělo primárně sloužit pro testování geometrie a pohonu. Kolo jsem si vyrobil sám pro sebe a spokojeně ho užívám i k delším výletům, na kterých se však vyhýbám náročnějším stoupáním. kamaro 001 - silnička s řemenem

Projekt

Geometrie vychází z podrobného měření základních tělesných rozměrů, které byly poté přeneseny na výkres. Sklon sedlové a hlavové trubky je 72 stupňů, rám je vybaven integrovanou sedlovkou a využívá výrazného slopingu 18 stupňů. Výrazný sloping jsem navrhl s ohledem na zmenšení základní rámového trojuhelníku se současným prodloužením sedlovky. Toto by mělo přinést zvýšení tuhosti rámu při současném zvýšení pohodlí díky dlouhé sedlovce. Zadní stavba je navržena s délkou řetězových vzpěr 416mm (toto je dáno vypočtem s ohledem na délku řemenu a zvolenou velikost obou řemenic) a sedlové vzpěry jsou subtilní s průměrem 12mm s výrazným tvarováním - tvarování opět zvyšuje pohodlí. Vidlice je použita standardní karbonová (původem z Cannondalu) a představec je také vlastní výroby. Jeho úhel je 0 stupňů (využívá stejný sklon jako horní rámová trubka) a jeho délka je 80mm.

Materiál

Pro první pokusy se mi zdálo zbytečné investovat do drahého materiálu, takže jsem rozřezal starý MTB Cr-Mo rám, který jsem měl k dispozici. Jednalo se o Author Kinetic, materiál je běžný nezeslabovaný 25CrMo4. Z tohoto rámu jsem využil střed se spodní rámovou trubkou průměru 35mm a horní rámovou trubku průměru 31.8mm. Sedlová a hlavová trubka jsou již z nového materiálu, stejně jako zadní stavba, která vznikla z bezešvých Cr-Mo trubek.

Rám

Kolo je vybaveno řemenovým pohonem a z tohoto důvodu je potřeba řešit zadní stavbu jako rozpojitelnou a navíc umožnit vypnutí řemenu. To jsem nakonec vyřešil pomocí jednoduchých hliníkových válečků, které se vkládají do koncové části řetězových vzpěr a jsou uvnitř staženy šroubem. Přístup ke šroubu je z prostoru zadních patek po vyjmutí kola. Dále jsem chtěl kolo vybavit jednoduchým osvětlením pro ranní dojíždění do práce. Uvnitř sedlové trubky je tak vloženo pouzdro se dvěmi akumulátory 18650 a pod pouzdrem se nachází nabíjecí konektor. Zadní i přední světlo je poté tvořeno skupinou LED diod, které jsou umístěny do kapliček umístěných na rámu. Vedení je kompletně vnitřní, stejně jako vedení bowdenu k zadní brzdě v horní rámové trubce. Pro upnutí sedla bylo potřeba vyrobit sedlovku, která se nasazuje na prodlouženou sedlovou trubku. Upnutí sedla využívá dvou frézovaných hliníkových dílů, které jsou mezi sebou spojeny šrouby. Rám je vybaven návarky na košíky, připravil jsem také návarky na montáž rámové brašny (nakonec nerealizována) a v oblasti středu pro plánované upnutí na autonosič. Tyto návarky se po použití vložek dají využít na upnutí dalšího košíku na láhev.

Povrchová úprava

Rám je lakován starorůžovou barvou, která má v detilu drobný metalický nádech. Grafika je vyvedena jako průhled skrz barvu na základní broušený materiál rámu. Doplněny jsou reliéfní loga mosazného provedení, které jsou přebroušeny a ponechány ve své přírozené barevnosti. Doplňují tak doplňky ve zlaté barvě (náboje, brzdy, bowdeny).

Vybavení

Pro vybavení byly použity převážně komponenty z mého starého silničního kola. Nové jsou náboje Sturmey-Archer, zadní je vybaven dvourychlostí planetovou převodovkou s převodovými poměry 1.0 a 1.38. Řazení probíhá krátkým zpětným šlápnutím, po kterém je zařazena vždy druhá rychlost, která je k dispozici. Jinak je zadní náboj vybaven volnoběžkou. Přední náboj je s vysokými přírubami a stejně jako zadní má 36 děr. Pohon je řemenový a je to třetí generace pohonu, který jsem vyráběl. Přešel jsem na jiný profil řemene, který je nyní HTD 14M v šířce 10mm. Velikost řemenic je 48 a 24 zubů a řemenice jsou vybaveny jednostranným vedením. Přední je upnuta na kliky Campagnolo a zadní prostřednictvím nerezového unašeče na zadní náboj. Výsledný převodový poměr je tedy 2.0 a kolo tedy umožňuje využívat dva převody s poměry 2.0 a 2.76.

Rámkamaro 001
Vidlicecelokarbon (Cannondale)
Hlavové složeníChris King (víčko vlastní výroby)
KlikyCampagnolo Veloce
Středové složení Campagnolo 4 hran
Řazenídvourychlostní převodovka v zadním náboji, poměr 1.0 a 1.38
Přední řemeniceřemenice vlastní výroby, 48z
Zadní řemeniceřemenice a unašeč vlastní výroby, 24z
Řemenřemen HTD14M, 10mm, 96zubů
Náboj předníSturmey-Archer HBT30-F
Náboj zadníSturmey-Archer S2 (Kick-Shift, 2 rychlosti)
BrzdyKCNC
Brzdové pákyTektro
Ráfky Remerx Stormy model 2002 :-)
Drátynerez 2mm, 2x36ks, atypický výplet
PedályXpedo (Look Keo kompatibilní)
Řídítka3ttt Podium
Představecvlastní výroby, Cr-Mo, 80mm, 0 stupňů
Sedlovkaintegrovaná, upnutí sedla vlastní výroby
SedloBrooks Swift
Pláště Tufo Calibra 25
Hmotnost10kg



Fotografie

Kliky a řemenice
Kliky a řemenice
Řemenice
Řemenice
Detail přední řemenice
Detail přední řemenice
Detail přední řemenice
Detail přední řemenice
Kolo z profilu
Kolo z profilu
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na přední část
Celkový pohled na přední část
Upnutí sedla a zadní světlo s vypínačem
Upnutí sedla a zadní světlo s vypínačem
Šikmý pohled zezadu
Šikmý pohled zezadu
Řemenový pohon se zadní řemenicí - je vidět nerezový unašeč
Řemenový pohon se zadní řemenicí - je vidět nerezový unašeč
Zadní osvětlení s vypínačem a zadní brzda
Zadní osvětlení s vypínačem a zadní brzda
Hlavová část s reliéfním mosazným pájeným logem
Hlavová část s reliéfním mosazným pájeným logem
Výrobní číslo a otvory pro odvod vody
Výrobní číslo a otvory pro odvod vody
Kolo z profilu
Kolo z profilu
Hlavová část s předním osvětlením a pájeným reliéfním logem
Hlavová část s předním osvětlením a pájeným reliéfním logem
Hlavová část s předním osvětlením a pájeným reliéfním logem
Hlavová část s předním osvětlením a pájeným reliéfním logem
Integrovaná sedlovka s pájeným reliéfním logem a upnutí sedla
Integrovaná sedlovka s pájeným reliéfním logem a upnutí sedla
Připravené úchyty pro montáž na nosič (osazeny vložky pro montáž košíku)
Připravené úchyty pro montáž na nosič (osazeny vložky pro montáž košíku)
Výztuha hlavové trubky a přední osvětlení
Výztuha hlavové trubky a přední osvětlení
Řemenový pohon se zadní řemenicí
Řemenový pohon se zadní řemenicí
Pohled na představec s vyrobeným víčkem hlavového složení
Pohled na představec s vyrobeným víčkem hlavového složení
Přední kolo - detail lakování vidlice a atypický výplet předního kola
Přední kolo - detail lakování vidlice a atypický výplet předního kola
Detail reliéfního loga na hlavové trubce
Detail reliéfního loga na hlavové trubce
Loga na rámu jsou lakovaná - zde průhled přes lak na materiál rámu
Loga na rámu jsou lakovaná - zde průhled přes lak na materiál rámu
Loga na rámu jsou lakovaná
Loga na rámu jsou lakovaná
Přední pohled na kolo
Přední pohled na kolo
Přední pohled na kolo
Přední pohled na kolo
Autor: RomanPočet zobrazení: 235 x
Vloženo: 22.4.2017Upraveno: 28.4.2017

   

© kamaro, XHTML 1.1, CSS 2.1, vygenerováno za 0 s