kamaro 005 a 006 - kola pro dlouhé cesty

Pro potřeby delších cest s plnou výbavou jsem pro nás připravil expediční kola se systémem nosičů na přední a zadní brašny. Rám je navíc skládací pro případ nutnosti sbalení při přepravě a jeho zádkladní trojúhelník je možné naplnit palivem do vařiče. kamaro 005 a 006 - kola pro dlouhé cesty

Projekt

Od začátku byla kola plánována na delší cesty s brašnami. Po předchozích zkušenostech jsem věděl, že budeme používat brašny Ortlieb, jejichž upevňovací systém patří ke špičce na trhu a navíc jsou tyto brašny spolehlivě vodotěsné a trvanlivé. Kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti jsme počítali s rozložením váhy mezi přední a zadní brašny. Pro snížení celkového těžiště kola jsou brašny na rámu umístěny hodně nízko. Přední brašny jsou svým středem přibližně na úrovni osy předního kola, zadní brašny jsou usazeny přibližně ve stejné výšce. To si vyžádalo výrobu vlastních atypických nosičů, protože nosiče komerčně dostupné mají brašny umístěny výše (některé přední brašny umožňují montáž s nízkým těžištěm). Společně s tímto požadavkem byla prodloužena zadní stavba, což zajistilo dostatek prostoru nohy a současně změnilo charakteristiku kola - delší zadní stavba změní rozložení zatížení kol (část zatížení se přenese na přední kolo), zklidní se projev (kolo lépe vede přímou stopu) a zvýší se komfort (delší zadní stavba více pruží).
Geometrie uvažovala s využitím silničních beranů, takže kola jsou kratší (geometrie základního trojúhelníku podobná silničnímu kolu). Zároveň se počítalo s využitím 29" kol s širokými plášti s hladším vzorkem. U kola se skládá zadní stavba tak, že se odpojí zadní sedlové vzpěry pod sedlem, povolí se objímky kolem středového složení a díky kloubům u patek se celá zadní stavba stočí dopředu pod rám směrem k vidlici. Toto je umožněno i s osazeným zadním nosičem, pouze přední nosiče je potřeba sejmout.
Základní rámový trojúhelník je navržen jako uzavřený. Nejsou provedeny odvětrávací otvory do hlavové a středové trubky. Horní a spodní rámová trubka jsou vzájemně propojeny pomocí trubky přiložené ze zadní strany hlavové trubky. Plnící otvor je v přední části horní rámové trubky, kde je uzávěr s možností osazení nalévacího trychtýře. Benzín napřed naplní horní rámovou trubku a propojem začne přetékat do spodní rámové a sedlové trubky. V sedlovce je otvor s možností odpuštění vzduchu, aby mohla být kompletně naplněna i sedlová trubka. Vypouštění je poté řešeno ventilem umístěným za sedlovou trubkou mezi vzpěrami. Oblast v okolí středové trubky rámu je zesílena, což přinaeslo přídavek tuhosti a mírně zvýšilo kapacitu rámu, do kterého se vejde cca 1 litr paliva.

Rám a vidlice

Rám využívá trubek Dedacciai ZeroUno v průměru 28,6 mm. Hlavová trubka je průměru 36 mm pro běžný rovný sloupek vidlice. Zadní patky jsou atypické, jsou připravené na přímou montáž zadní brzdy a přehazovačky a jejich prodloužená velikost umožnila prodloužit řetezové vzpěry na výslednou délku 532 mm. Sedlové vzpěry jsou spojeny do monostay, který je rozebíratelný a umožňuje rozpojení pod sedlem (spojení je jištěno šroubem přístupným zespodu od zadního kola). Rám je vybaven spoustou návarků, všechny jsou řešeny jako uzavřené (neprůchozí) z důvodu zajištění těsnosti základního trojúhelníku.
Vidlice využívá sloupek o průměru 1 1/8" a širokou MTB korunku. Nohy jsou Reynolds s prohnutím ve spodní části, což přináší navýšení komfortu. Vidlice je doplněna přední částí ve stylu truss fork z nerezi, na kterou je pevně napojen nosič pro přední řidítkovou brašnu. Návárky jsou na vidlice i na její přední části a umožňují dostatečnou variabilitu pro osazení předních nosičů a košíků na bidony.
Atypické nošice jsou nerezové a svařované metodou TIG. Přední využívá pro osazení 3 šroubů, zadní je z každé strany držen 4 šrouby - obyvyklé jsou dva šrouby u náboje a pod sedlem. Toto dává zadnímu nosiči mimořádnou tuhost a díky nízkému těžišti nedochází k nepříjemnému ovlivňování řízení.

Brašny

Základní objem pro oblečení a část jídla nabízejí zadní brašny Ortlieb Back Roller, každá o objemu 20 l. Přední brašny Front Roller každá o objemu 12,5 l je využívána pro stan, spacáky a nafukovací karimatky. Přední řidítková brašna opět od Ortliebu Ultimate Six o objemu 5 l slouží pro doklady, foťák a další dorbnosti, které musí být nejvíce po ruce (na fotkách je ještě původní brašna Sport Arsenal, která byla nahrazena kvalitativně lepšími brašnami po první cestě).
Všechny rámové brašny jsou vyrobeny na míru. Brašny do základního trojúhelníku mají stejné rozměry, ale každá má jinak rozložené zipy. Moje brašna je připravena pro uložení stanových tyček a stativu ve spodní části a na drobné pohotovostní věci v horní části. Katčina brašna ve spodní části pojme titanový ešus a v horní části věci na vaření (vařič včetně tlakové láhve) a potřeby na vaření. Brašny mezi rám a zadní kolo jsou stejné a slouží pro uložení servisních věcí a nářadí (druhá sada řetězů, tmel do plášťů, nářadí, lepení, vosk na řetěz, hadry a pod.).
Horní plocha zadních nosičů je ponechána pro rezervu a umožňuje provizorní přichycení drobností. Po provlečení omyvatelné pevné látky slouží také jako blatníky. V přední části jsou drobné blatníky přichycené na rámové trubce.
Ke kolům jsem ještě později vyráběl nákladní košíky na nepromokavé vaky. Ty jsou zhotoveny z nerezové trubky 5x0,5 a jsou doplněny o nerezové prvky. Pro ohýbání jsem si musel vyrobit vlastní ohýbačku a poté svařovací přípravek, který mi umožní udržet doplňokové části na těch správných místech. Katka pro tyto nákladní košíky poté ušila z popruhů upevňovací systém. Výsledek je vidět na fotkách.

Osazení

Kola byla připravována pro osazení berany a kotoučovými brzdami. Díky rozvoji gravel kol se rozšířil okruh možných komponentů a sáhl jsem tak po nové gravel sadě od Shimana GRX v konfiguraci 1x11. Brzdy jsou hydraulické a silniční páky jsou kombinovány s MTB třmeny.
Převodníky mají 34 zubů a kliky jsou v MTB provedení. Zadní kazeta má rozsah 11-42 zubů v celoocelovém provedení od SunRace a poskytuje dostatečný rozsah pro naše potřeby.
Zadní náboj je v Boost provedení s šířkou 148mm a přední je ve standardu na pevnou 15mm osu s šířkou 100mm. Toto bylo nutné pro zajištění možnosti skládání kola. Zadní náboje jsou DT Swiss 350 v provedení Hybrid (zesílené příruby, ocelový ořech, ratchet systém). Katka má přední náboj DT Swiss 350 v běžném provedení a já mám dynamo náboj Shutter Precision PD-8X s elektronikou Igaro D2 s USB výstupem pro nabíjení telefonu a pod. Krabička s elektronikou je ukryta za řidítkovou brašnou.
Kola mají 32 drátů a jsou vypletené do hliníkových ráfků od DT Swiss. V současné době vozíme pláště WTB Venture Road Plus TCS v rozměru 50-622 v bezdušovém provedení.
Řidítka jsou naše oblíbené Salsa Woodchipper, které mají extrémní tvar prohnutí, ale nám naprosto vyhovují a považuji je na tyto kola za ideální. Jsou doplněny koženými omotávkami od Brooks. Sedla jsou pochopitelně také kožená Brooks B17 (já mám provedení Imperial s dírou a Katka dámskou zkrácenou verzi).

Rámkamaro frameworks, Dedacciai ZeroUno + Cr-Mo, skládací, s nádrží
Vidlicekamaro frameworks, MTB korunka, nohy Reynolds, truss fork s předním nosičem (nerez)
Hlavové složeníCaneCreek Ten
KlikyShimano SLX FC-M7000-11-B1 boost
Středové složeníShimano Deore XT BB-MT800
MěničShimano GRX RD-RX812-GS
ŘazeníShimano GRX BL-RX600 11 rychlostí
PřevodníkShimano SLX SM-CRM70 34T
KazetaSunRace CSMS8 - 11-42
ŘetězSRAM PC 1130 PowerChain (126 článků, musel jsem prodlužovat)
Náboj předníDT Swiss 350 a Shutter Precision PD-8X Hub Dynamo - 6-Bolt - 15x100mm, 32 děr
Náboj zadníDT Swiss 350 Hybrid - 6-Bolt - 12x148mm Boost
Brzdové třmenyShimano Deore BR-M6000
Brzdové pákyShimano GRX BL-RX600
RáfkyDT Swiss G 540 db 700c
DrátyDT Swiss Champion, černé
PedályShimano PD-M520
ŘídítkaSalsa Woodchipper 420 a 460mm, omotávka Brooks kožená, medová barvava, zvonek z Ali
PředstavecMax1, 80mm, -6 stupňů
SedlovkaProcraft Classic 2Bolt, 27,2 mm
SedloBrooks B17 S a B17 Imperial, medová barva
PláštěWTB Venture Road Plus TCS - 50-622, tmel a pásky NoTubes





Fotografie

Kolo ve složeném stavu
Kolo ve složeném stavu
Zesílení v oblasti středu a vypouštění paliva za středem
Zesílení v oblasti středu a vypouštění paliva za středem
Napouštění paliva a přepouštěcí část za hlavovou trubkou
Napouštění paliva a přepouštěcí část za hlavovou trubkou
Tvarování řidítek a hydraulická brzdová páka
Tvarování řidítek a hydraulická brzdová páka
Zadní patka s uchycením brzdy a čepem pro skládání
Zadní patka s uchycením brzdy a čepem pro skládání
Zadní prodloužená zadní stavba
Zadní prodloužená zadní stavba
MTB korunka vidlice s dostatečným prostorem pro pneumatiku
MTB korunka vidlice s dostatečným prostorem pro pneumatiku
Zadní stavba s rozpojováním (šroub je zespodu)
Zadní stavba s rozpojováním (šroub je zespodu)
Výztuha mezi řetězovými vzpěrami
Výztuha mezi řetězovými vzpěrami
Zadní náboj DT Swiss 350 Hybrid
Zadní náboj DT Swiss 350 Hybrid
11 rychlostní kazeta 11-42
11 rychlostní kazeta 11-42
Přední náboj s dynamem
Přední náboj s dynamem
Řazení a zadní nosič chránící přehazovačku
Řazení a zadní nosič chránící přehazovačku
Kliky s 34 zubovým převodníkem
Kliky s 34 zubovým převodníkem
Zvířátka pro zlepšení nálady
Zvířátka pro zlepšení nálady
Vidlice s uchycením kola, nosičů a brzdy
Vidlice s uchycením kola, nosičů a brzdy
Hlavová část (ještě se starým úchytem pro přední brašnu)
Hlavová část (ještě se starým úchytem pro přední brašnu)
Upevnění nosiče pod sedlem
Upevnění nosiče pod sedlem
Zesílení v oblasti středu a vypouštění paliva za středem
Zesílení v oblasti středu a vypouštění paliva za středem
Tvarování řidítek
Tvarování řidítek
Korunka vidlice
Korunka vidlice
Hlavová část
Hlavová část
Grafika
Grafika
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo
Celkový pohled na kolo s brašnami
Celkový pohled na kolo s brašnami
Celkový pohled na kolo s brašnami
Celkový pohled na kolo s brašnami
Celkový pohled na kolo s brašnami
Celkový pohled na kolo s brašnami
Pohled na obložené kolo (řidítková brašna je původní SA, nyní již používáme Ortlieb)
Pohled na obložené kolo (řidítková brašna je původní SA, nyní již používáme Ortlieb)
Pohled na obložené kolo (řidítková brašna je původní SA, nyní již používáme Ortlieb)
Pohled na obložené kolo (řidítková brašna je původní SA, nyní již používáme Ortlieb)
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
S nákladními košíky a brašnami
Čištění závitů
Čištění závitů
Kontrola rovinatosti
Kontrola rovinatosti
Frézy
Frézy
Svařování (přívod argonu a chlazení)
Svařování (přívod argonu a chlazení)
Rám ve svařovacím přípravku
Rám ve svařovacím přípravku
Rám ve svařovacím přípravku
Rám ve svařovacím přípravku
Hlavová část
Hlavová část
Autor: RomanPočet zobrazení: 445 x
Vloženo: 27.12.2021Upraveno: 27.12.2021

   

© kamaro, XHTML 1.1, CSS 2.1, vygenerováno za 0 s