Dvě cestovní kola pro mě a pro Katku. Vyrobil jsem kompletní rámové sady včetně vidlice, představce a řidítek. Rámy mají integrovaný minimalistický nosič a integrované osvětlení včetně baterie uvnitř rámu. |
Stavba těchto dvou kol probíhala hodně dlouho. Materiál jsem si koupil na konci roku 2015, poprvé jsem se na nich projel až v září 2018. Za tuto dobu se i postupně měnilo zadání, protože nastaly zásadní změny ve vstupních požadavcích. Původní záměr byl postavit kola na dojíždění do práce na jaře a na podzim. Kola musela být pokud možno bezúdržbová, vybavená osvětlením, blatníky a chtěl jsem také malé integrované nosiče na zadním kole na boční brašny - zvolen byl menší model Ortlieb Front Roller původně určený jako přední brašny - na převážení drobných věcí mezi prací a domovem se toto zdálo dostatečné.
Mezi zadáním a dokončením kola nastala změna ve stylu naší práce, začali jsme pracovat z domu a nepotřebovali tak řešit dojíždění za tmy. Nicméně kola už byla tak rozpracovaná, že se měnily již pouze drobnosti v osazením jednotlivými komponenty. Účel se změnil více na výlety s menšími brašnami (ubytování pod střechou) a převážně za dobrého počasí a také cesty na víkend k rodičům s trochou potřebných věcí v brašně.
S brašnami se na tomto kole stále počítá a osvětlení jsme také ponechali. Pouze ráfky byly zvoleny poměrně masivní karbonové, místo připravovaného řemenového pohonu je kolo osazeno klasickým řetězem a blatníky byly zvoleny nejsubtilnější jaké se snad vyrábějí.
Základní materiál je nižší střední třída od Columbusu, konkrétně sada Zona. Ta je doplněna bezešvými Cr-Mo trubkami. Průměry trubek základního trojuhelníku jsou HT 36mm, DT 31.7mm, ST 28.6mm. Sedlové vzpěry přecházejí do horní rámové trubky a jsou průměru 10mm. Hlavová trubka je vyrobená technologií bi-laminated.
Zadní integrovaný nosič je komplet z nerezového materiálu o průměru 10mm, ukončení nosiče současně slouží jako zadní osvětlení. Za hlavovou trubkou se nachází zesílení, to je zde jednak z důvodu zvýšení tuhosti v této části a ukrývá také vypínač pro zadní osvětlení a vývod pro přední osvětlení. Zadní stavba je rozebiratelná (uvažovalo se s osazením řemenovým pohonem) a patky jsou posuvné a umožňují tak správně napnout řetěz. Brzdový třmen uchycený pomocí standartu ISO2000 se posouvá společně se zadním kolem, takže není potřeba jeho polohu upravovat při dopínání řetezu.
Vedení zadní brzdy i řazení je vedeno vnitřkem rámu v tenkých trubkách v horní části. Řazení je ovládáno přímým tahem lanka z rámu, z tohoto důvodu jsem mírně upravil samotný náboj a odstranil tak nevzhlednou páku držící konec bowdenu.
Vidlice je ocelová, typu unicrown. Nohy jsou v místě napojení na sloupek oválného průřezu. Vidlice je připravena pro osazení pevné osy 15x100, třmen brzdy je opět uchycen pomocí ISO2000. Celá konstrukce vidlice je typu upside/down, sloupek je součástí představce. Vidlice je poté nasunuta na sloupek zespodu a uchycena pod hlavovou trubkou.
Řidítka tvoří jeden celek s představcem a sloupkem vidlice. Šířka řidítek je 600mm a jsou mírně zalomená směrem k jezdci. Vedení hadice k přední brzdě prochází sloupkem vidlice, hadice tak vstupuje do představce a objevuje se až těsně před brzdovým třmenem.
Uvnitř rámu je umístěno pouzdro s dvojící Li-ion článků typu 18650. Tyto články napájejí přední světlo Lucifer MK3 a současně také zadní osvětlení instalované do koncové části nosiče. Kabeláž je kompletně vedená vnitřkem rámu, vypínač je v přední části rámu.
Kolo je vybaveno planetovou převodovkou Shimano Alfine s 11 rychlostními stupni umístěnou v zadním náboji. Primární převod je možné upravovat a celý rozsah tak posouvat k lehčím nebo těžším převodům. Nyní má převodník 40zubů a zadní pastorek 20zubů. Připraveny máme ještě varianty pastorků s 18 a 22 zuby.
Přední náboj je Shimano XT v provedení na pevnou osu, kotouče jsou ze sady XTR na systém Centerlock.
Brzdy jsou hydraulické ze sady SLX. Rámy jsou osazeny středy PF30 a středová složení jsou tedy lisovaná do rámu. Na jednom kole jsou osazeny kliky od Praxisworks včetně příslušného středu a na druhém FSA, opět s příslušným středem. Kliky jsou osazeny jednorychlostním převodníkem.
Z hlediska kontaktu jezdce s kolem spoléháme na sedla Brooks Cambium, silikonové gripy ESI Chunky a vnitřní rohy od SQ Labs. Ty se nám hned na první svezení zalíbily, úchop na nich je pěkně aerodynamicky úzký a pohodlný, navíc je možné i z úchopu na rozích ovládat brzdy a částečně i řazení.
Kola jsou osazena vysokými karbonovými ráfky od Lightbicycle. Přední ráfek je vysoký 45mm, zadní 55mm. Ráfky jsou osazeny plášti Schwalbe Pro One v bezdušovém provedení, páska i těsnící tmel jsou od NoTubes. Nahození proběhlo bez problémů a pláště držely tlak i bez použití tmelu.
Celková hmotnost kola je 12kg. Jedná se však o kolo s kompletní ocelovou rámovou sadou, nosičem, blatníky a osvětlením včetně baterie uvnitř rámu. Na hmotnosti také přidává těžký zadní náboj s převodovkou.
Rámy jsou lakovány ve dvou rozdílných barevných kombinacích, Katčino kolo je zelenkavé s červenými doplňky, moje je decentně šedé s neutrálními doplňky. Vše je opět kompletně lakováno včetně veškeré grafiky a překryto lesklým lakem.
Rám | kamaro frameworks, Columbus Zona + 25CrMo4, posuvné patky, integrovaný nosič, 2x 18650 baterie uvnitř rámu |
Vidlice | kamaro frameworks, 25CrMo4, pevná osa, vnitřní vedení brzdy, upside-down konstrukce |
Hlavové složení | KCNC/Chris King |
Kliky | Praxisworks M30 Zayante/ FSA Gossamer |
Středové složení | Praxisworks/FSA (PF30) |
Řazení | Shimano Alfine 11s |
Náboj přední | Shimano XT 15x100, 32H |
Náboj zadní | planetová převodovka Shimano Alfine 11s, 36H |
Brzdy | Shimano SLX |
Ráfky | Lightbicycle RRU45C02 a RRU55C02 |
Dráty | DT Competition + mosaz niple |
Pedály | Shimano PD M520 |
Řídítka | kamaro frameworks (kombo s představcem) |
Představec | kamaro frameworks, upside-down konstrukce |
Sedlovka | integrovaná |
Sedlo | Brooks Cambium C17 |
Pláště | Schwalbe Pro One 622x28 + tmel NoTubes |
Hmotnost | 12kg |
Přibližná cena | rámová sada cca 2000€, kompletní kolo s plným vybavením cca 3500€ |
Autor: Roman | Počet zobrazení: 1652 x |
Vloženo: 21.9.2018 | Upraveno: 21.9.2018 |