Pro výrobu rámů používám trubky předních výrobců, původ trubek je Itálie (Columbus, Dedacciai) nebo Anglie (Reynolds). Produktové řady výrobců jsou podobné, ale existují i specialitky. Vždy se jedná o bezešvé chrommolybdenové trubky, z historických důvodů v palcových rozměrech. Všechny trubky jsou zeslabované z důvodu snížení hmotnosti. Tento základní sortiment doplňuji základními bezešvými Cr-Mo nebo nerezovými trubkami v metrických i palcových rozměrech (používám je např. na tenké sedlové vzpěry, nosiče, zesílení a pod.).
Níže popisuji základní výrobní řady těchto tří výrobců. Protože výrobní sortiment se občas mění a na různých zdrojích jsou i různá pojmenování, berte to pouze jako orientační přehled.
V tabulkách jsou uvedeny i typické tloušťky stěn trubek. Toto je také přibližné, protože v sadách se nacházejí trubky s různou tl. stěn, která se poté volí na základě výsledné velikosti rámu, hmotnosti jezdce a pod.
Columbus (Itálie)
řada | poznámka | pevnost v tahu (UTS) | typická tl. stěn |
Cromor | jediné podélně svařované trubky | 750 MPa | 0.9/0.6/0.9 |
Zona | také řady 29er, Fat, Max | 800 MPa | 0.8/0.5/0.8 |
Life | slitina Niobium, tepelně zpracovaný materiál | 1050-1150 MPa | 0.7/0.45/0.7 |
Spirit | slitina Niobium, tepelně zpracovaný materiál | 1050-1150 MPa | 0.6/0.4/0.6 |
XCr | nerezový materiál nejvyšší třídy | 1250-1450 MPa | 0.6/0.4/0.6 |
Dedacciai (Itálie)
Reynolds (Anglie)
řada | poznámka | pevnost v tahu (UTS) | typická tl. stěn |
525 | podélně svařované Cr-Mo trubky | 750 MPa | 0.9/0.6/0.9 |
725 | tepelně zpracovaná Cr-Mo ocel | 1050 MPa | 0.8/0.5/0.8 |
631 | lepší slitina bez tepelného zpracování | 800 MPa | 0.8/0.5/0.8 |
853 | lepší slitina s tepelným zpracováním | 1200 MPa | 0.8/0.5/0.8 |
921 | základní nerez bez tepelného zpracování | 1000 MPa | 0.8/0.5/0.8 |
953 | top nerez | 1650 MPa | 0.6/0.4/0.6 |
Hlavové trubky je možné dodat od standardní rovné hlavové trubky (vnitřní průměr 34mm) na 1 1/8" rovný sloupek vidlice, s trubkou s vnitřním průměrem 44mm na integrované hlavové složení (nebo díky speciálníhu hlavovému složení i na tapered sloupek) nebo s tapered hlavovou trubkou na sloupek 1 1/8" - 1 1/2".
Typ patek je závislý na typu rámu. Kromě klasických patek v různém provedení je možné osadit patky na pevnou osu, ale i posuvné patky pro možnost napnutí řetězu či řemene. Některé typy patek jsem schopen vyrobit i na míru.
V případě středu je ve většině případů osazen standardní BSA střed v šířce 68 nebo 73mm. V případě požadavku je však možné osadit rám středem na PF30, BB30 nebo v několika typech excentrických středů (opět pro možnost dopnutí řetězu či řemene).
Rám je pochopitelně možné osadit návarky na košíky, nosiče a další příslušenství. Samostatnou kapitolou je příprava na brzdy, které mohou být klasické silniční, V-brzdy či kotoučové. Kotoučové navíc ve standardu IS2000 nebo PostMount.
Vedení lanek, bowdenů či hadic je možné provést po povrchu rámu, nebo také vnitřkem trubek. Vedení na povrchu rámu má výhodu ve snažší instalaci u hydraulických brzd (nemusí se vypouštět kapalina) a v nižší hmotnosti. Vnitřní vedení dělám pomocí tenkostěných mosazných trubiček s koncovkami z nerezového materiálu. Celé vedení je na svých koncích vpájeno do rámové trubky, čili je toto řešení vodotěsné (přes takto provedené vnitřní vedení nenateče do rámu voda) a jeho instalace je snadná. Vedení je připraveno na vedení samotného lanka v lineru (bowdeny jsou poté ukončeny na obou koncích vnitřního vedení) nebo na celý bowden či brzdovou hadici. Výhodou vnitřního vedení je daleko čistější vzhled výsledného kola a jeho snažší údržba (pod vedením se nedrží nečistoty). Nevýhodou je mírně vyšší hmotnost a složitější montáž hydraulických brzd, které se musí při montáži vypustit a poté napustit a odvzdušnit.
Pájení do spojek se používalo hojně v minulosti. Jedná se o technologii, kdy jsou trubky v místě spojů vsazeny do spojek a následně zapájeny. Namáhání přenáší materiál spojky. Rám do spojek je možné vytvořit i v dnešní době, stále se dají sehnat spojky různých tvarů, pro různé průměry trubek a v různých úhlech. Největším omezením je právě dost omezený sortiment spojek, úhel mezi dvěma trubkami je pevně daný úhlem spojky. Touto technologií lze vytvořit silniční kola klasické geometrie s horní rámovou trubkou v rovině nebo mírném slopingu. Většina spojek je na 1" sloupek vidlice, ale pro sloupek 1 1/8" se také dají spojky najít. Pájení se poté provádí pomocí stříbrných pájek, protože mají lepší zatékavost oproti pájkám mosazným.