Můj první dvacetidevítipalcový full s XC zaměřením se zdvihy 120 a 100mm. Zvolil jsem nejjednodušší systém pružení, jedná se o jednočep s šikmo uloženým tlumičem uvnitř základního trojúhelníku. Z hlediska konstrukce se jedná o obdobný systém jako je slavná Hnida od Franty Mrázka. |
Z hlediska nastavení posedu znám své potřeby již velice dobře, takže z hlediska pozice středu, řidítek a sedla jsem měl jasno. Větším problémem bylo nastavení geometrie z hlediska chování kola při jízdě. Tady byl můj požadavek zaměřen na využití spíše na sportovnější ježdění zejména po rovině a do kopce. Kolo má i nižší zdvihy, což ho bude limitovat v typicky trailovém ježdění. Geometrií jsem se tedy inspiroval spíše v kategorii XC fullů jako je např. Orbea Oiz. Tato kola mívají obyvykle tlumič umístěný pod horní rámovou trubkou a využívají další drobné kyvky a využívají pružnosti sedlových vzpěr. Když jsem podobnou geometrii zkoušel, vycházel mi mírně degresivní průběh tlumení. Také se mi nelíbila nutnost umístění malé kyvky s další sadou ložisek, což přinášelo zvýšení složitosti výroby, zvýšení hmotnosti a složitější údržbu. Také by se mi špatně modelovalo, jak nucený průhyb sedlových vzpěr bude ovlivňovat pružení a jak se materiál a jeho spoje budou chovat z hlediska dlouhodobého cyklického zatížení průhyby. Nakonec tedy zvítězila jednoduchost řešení, kdy zadní stavba je řešena jako jeden tuhý celek, který se otáčí kolem jednoho hlavního masivního čepu.
Hlavní čep se nachází přibližně v úrovni sedlové trubky ve výšce převodníku s 34 zuby. Ložiska jsou řešeny pomocí šroubovaného BSA středového složení a hliníková dutá osa hlavního čepu má průměr 24 mm (použita je běžná Shimano středová osa). Snažil jsem se udělat zadní stavbu a hlavní čep otáčení zadní stavby co nejširší s ohledem na zvýšení tuhosti a možnosti osazení šiřsích pneumatik. Při konstrukci jsem využil řetězové linky standardu SuperBoost+, zadní náboj jsem však místo obvyklé šířky 157 mm pro tento standard využil užší standard o šířce 148 mm. Rozdíl v šířce náboje jsem vykompenzoval jeho asymetrickým umístěním v zadní stavbě. Náboj je o 4,5 mm posunut doprava, výplet není symetricky vypletený, ale je o 4,5 mm vyosen. Tímto se vykompenzovalo posunutí náboje a díky tomu se podařilo udělat zadní výplet se stejným sklonem drátů na levé i pravé straně. Dráty jsou tak stejně napnuty na obou stranách a nedochází k přetěžování výpletu na pravé straně. Zároveň jsem díky odsunutí náboje vpravo získal více místa na levé straně a mohl jsem umístit brzdový třmen dovnitř zadního trojúhelníku, aniž bych musel využít ohnuté sedlové vzpěry. Ve výsledku je pochopitelně osa pláště v ose rámu.
Úhel hlavové trubky je 68,5°, zadní stavba má délku 425 mm a umožňuje použití zadního pláště až do šířky 2,6".
Rám je vyroben z kombinace různých materiálů. DT je ze sady Dedacciai Zero o průměru 38mm, TT je Columbus Max s oboustranným zploštěním na koncích a ST je Columbus Zona pro průměr sedlovky 30,9 mm. Hlavová trubka délky 90 mm je pro hlavové složení o průměru 44 mm. BB je standardu BSA v šířce 73 mm. Zadní stavba využívá řetězové vzpěry Dedacciai Zero napojené na prostorovou konstrukci kyvky z ocelových výpalků. Sedlové vzpěry a svislé vzpěry trojúhleníku zadní stavby jsou z Cr-Mo trubek profilu 12x1 a jsou spojeny u oka tlumiče.
V rámu je připraveno vnitřní vedení pro řazení, brzdu, ovládání tlumiče a sedlovky. Toto je řešeno nerezovými trubičkami uvnitř DT, vedení dále pokračuje i v řetězových vzpěrách zadní stavby.
Zadní patky jsou z mé dílny. Jsou vyrobeny z nerezi, mají drážku pro osazení kola před prostrčením osy. V pravé patce je otvor pro pevnou osu a v levé patce je kuželový otvor, do kterého zapadá hliníková část s kuželem stejného sklonu a vnitřním závitem pevné osy. Vnitřní výměnná část drží v té vnější pevně obvodovým třením na plášti kuželové plochy bez nutnosti další fixace.
Celková hmotnost rámu včetně zadní stavby, ložisek a hlavní kyvné osy je cca 3 kg (bez tlumiče).
Rám je osazen pružením od DT Swiss, konkrétně vidlicí F 232 ONE se zdvihem 120mm a tlumičem R 414 s rzměrem 190x50. Obojí je vybaveno ovládáním ve třech úrovních (pružení, částečně zamknuto, plně uzavřeno) a ovládáním společnou páčkou na řidítkách.
Kola jsou postavena na nábojích DT Swiss 350 a zapletena na karbonových ráfcích EIE carbon s vnitřní šířkou 26 mm a obouvají pláště šířky 2,35" WTB Rekon Race.
Řazení a brzdy jsou Shimano řady XT 8100 s 12 rychlostním systémem s kazetou o rozsahu 10-45 zubů.
Řidítka a představec jsou odlehčené verze značky Procraft doplněné teleskopickou sedlovkou KS LEV Si se zdvihem 150 mm a ovládáním páčkou na řidítkách. Sedlo je Brooks Cambium s dírou.
Rám | kamaro frameworks, mix trubek |
Vidlice | DT Swiss F 232 ONE 29, 120 mm, ovládání společně s tlumičem |
Tlumič | DT Swiss R 414 190x50 |
Hlavové složení | ACROS AH-44 a ACROS ZS-44BL Block Lock |
Kliky | Shimano Deore XT FC-M8130-1 |
Středové složení | Shimano Deore XT BB-MT800 BSA |
Měnič | Shimano Deore XT RD-M8100-SGS |
Řazení | Shimano Deore XT SL-M8100 (I-Spec EV) |
Převodník | Shimano Deore XT SM-CRM85 Direct Mount 34 zubů |
Kazeta | Shimano Deore XT CS-M8100 10-45 |
Řetěz | Sram GX |
Náboj přední | DT 350 15x110 |
Náboj zadní | DT 350 12x148 (centrováno s excentricitou 4,5 mm) |
Brzdy | Shimano BR-M8100 XC, Shimano Deore XT SM-RT86 180 mm a 160 mm |
Brzdové páky | Shimano Deore XT BL-M8100 |
Ráfky | EIE A29C26D18 SL |
Dráty | CN Spoke Aero |
Pedály | Shimano PDM520 |
Řídítka | Procraft PRC HB3.1 Flat 720mm Carbon, ESI Grips Chunky |
Představec | Procraft PRC ST2 31,8 Stem 17° |
Sedlovka | KS LEV Si 30,9 150mm, ovládání Shimano (I-Spec EV) |
Sedlo | Brooks Cambium C17 |
Pláště | Maxxis Rekon Race EXO TR Dual - 29x2,35" |
Autor: Roman | Počet zobrazení: 468 x |
Vloženo: 27.12.2021 | Upraveno: 28.12.2021 |